tirsdag 6. april 2010

Lettvint

I dag ble det den lettvinte varianten. Laga alt for mye gryte på lørdag, så den ble varma opp sammen med masse av sjyen fra steika i går.
Ynglingen var godt fornøyd, både angående mengde og kvalitet.

Gryta var no sånn risottolignende, med flatbiff, kjøttdeig, et glass tacosaus (medium), en liten boks mais og en ditto med sjampinjong, noen risrester og no pasta jeg kokt for å spe litt ut. ja, og to - tre fedd hvitløk. Jeg syns det er godt, men må ikke oppi. Hender at de blir glemt også. Selv om det står ei skål med hvitløk på kjøkkenbenken hele tida.
Meierismør til steking, og det ble en skvett olivenolje oppi gryta.

Fant et par flatbiffer til halv gul pris på Prix'n før påske, en gikk i frysen til senere bruk og en ble skjært opp i småbiter og stekt i ei veldig varm panne. Skjønner det sånn at panna skal være veldig god og varm når man steker kjøttdeig og biffstrimler, har visst noe med sukkeret i kjøttet å gjøre. Godt blir det iallfall. Kjøttdeigen fikk samme varmebehandlinga før alt havna i ei gryte med resten av ingrediensene. Kokte opp og lar det gjerne småkoke litt.

Hender ofte at jeg skjærer opp en hel løk og gjerne en halv purre og har oppi, men det ble det ikke denne gangen.

Blir borte et par dager og Ynglingen var litt bekymra for om det var nok mat til ham. "Er det noe mat i fryseren?" var svaret når jeg sa at jeg skulle bort. Blir til at jeg ordner noen porsjoner med restegryte og så har han brød og pålegg i kjøleskapet. Egg er det òg, så hvis han sulter i hjel er det hans utfordring. Han ble 18 i fjor høst, så teknisk sett er jeg ikke ansvarlig for hans ve og vel lenger. Men rart med det, unger har man så lenge man lever, enten de liker det eller ikke.

Ble en god del steik igjen. Tenkte å skjære den opp og koke ei gryte på krafta jeg kokte lårbeinet i går.
Kjøleskapet er ikke alt for fullt. Men det blir et par løk, noen gulerøtter, mener det er en halv purre igjen enda. Et eple lurer jeg vel også oppi. Har et glass pastasaus, så slipper jeg å tenke krydder. Et par fedd hvitløk og så er det visst en halv pose pasta. Burde holde til en ung mann i to dager. Banan hadde gjort seg, men den havnet i et eller annet gap tidligere i dag. Ja, men det er en liten boks annanas i skapet, det burde bli god knall.

Ingen kommentarer: