mandag 19. april 2010

Biffstrimler

Minstemann lurte på hva det ble til middag i går. Han spør alltid om det, og når han får svaret, er det "... liker jeg ikke" og så spiser han en hel tallerken etterpå, når han får det servert.

I går ble da svaret biffstrimler. Hadde en stor flatbiff i frysen. Den ble skjært pent opp i strimler. Støpejernsforma ble satt plata som sto på 6. Når den var god og varm og med litt smør oppi, havna kjøttet oppi sammen med resten av timianglasset. Sto kanskje fem minutter på plata (som var slått ned på 4) før jeg satte den i stekovnen med lokket på. Satte stekovnen på litt over 100 og lot det stå en times tid. Kokte opp ris (1 vannglass ris, 2 glass vann + litt) og satte den kokende kjelen i stekovnen sammen med kjøttet. Slo av stekeovnen, og lot det hele koke på ettervarmen.

Skar opp
en hel purre
en paprika
to sjampinjonger
en liten squash
en neve gressløk
en kvast mynte

+ en dash olje

oppi en kjele med vann så det nesten dekka grønnsakene. Lot det koke opp og rørte på tre skjeer potetmel før jeg satte den kokende kjelen inn til det andre i stekeovnen. (Rørte på = øste opp et glass sjy fra grønnsakene og rørte ut potetmelet i glasset før jeg slo alt tilbake i kjelen. Potetmelet blir bedre fordelt, og stuingen blir jevnere på den måten)

Kjøttet var mørt og fint, risen passe kokt og grønnsakstuingen akkurat passe når jeg serverte.

At Minstemann ikke spiste så mye, kom vel mest av at han hadde trumpa i seg 4 brødskiver til lunsj. Vi fikk besøk akkurat da, og som det sosiale vesenet han er, spiste han mange brødskiver for å få sitte sammen med oss.

Ingen kommentarer: